donderdag 4 december 2014

Daar is dan eindelijk weer een blog hoor!


Dag dag iedereen!


Nou het heeft eventjes geduurd, maar hier is dan weer een nieuw blog na een maand. Er is onwijs veel gebeurd afgelopen maand en ik zal het dan ook allemaal even gaan vertellen! Ik heb onwijs veel berichtjes gekregen van wanneer schrijf je nou weer eens een blog? Hoe gaat het met je? En ik mis je blogs ik wil weer wat leuks te lezen hebben. Thanks for that haha. Altijd leuk om te horen.
De eerste paar dagen nadat ik m'n blog had geschreven had ik het wel echt nog onwijs moeilijk ermee. Ik bedoel ik had toch geen idee waar ik terecht zou komen. Langzamerhand werd de datum dat we in Auckland zouden terug zijn nog eerder, dus dat was inmiddels al 18 november geworden. Op woensdag 5 en donderdag 6 november zaten we nog lekker rustig bij Gisborne, waar ik als ik eerlijk ben niet heel veel heb uitgevoerd behalve m'n uren die ik moest werken dan. Ik heb gewoon even veel tijd voor mezelf genomen en lekker uitgerust en lui geweest. Op zaterdag 8 november zijn we richting Havelock North gereden, dat is vlakbij Hastings en Napier. Op zondag had ik voor de vrienden van Rachael en Andy waar we verbleven een heerlijke appeltaart gebakken, hij was heeerlijk haha. Ik kon me prima vermaken bij hun. Ze hadden een zwembad, tennisbaan, wijngaard en voetbalveldje, dus genoeg te doen. Op Maandag ben ik naar de Nederlandse winkel in Havelock North geweest en even heerlijk wat dingetjes als ontbijtkoek, dropjes en pepernootjes gekocht. 's middags lekker hardgelopen en gezwommen.

Op donderdag gingen we weer verder op naar Palmerston North, waar we een heel groot rondje door het park hebben gelopen, terwijl Rachael aan het werk was. Ondertussen kwam de stress toch wel steeds meer. Het was inmiddels al de 13e en ik zou vanaf de 18e in Auckland zijn en had nog steeds niets gehoord van mogelijke nieuwe families, terwijl ik wel al heel veel had gemailt. Ik ben dan ook zelf opzoek gegaan naar een andere agency om meer mogelijkheden te creëren. Op zaterdag reden we weer verder richting New Plymouth. Daar hadden we een heerlijk groot huis. Wat echt even heel fijn was. Er was een hele reeks aan films daar dus daar heb ik goed gebruik van gemaakt, aangezien ik te veel aan het denken was en echt niet kon slapen. Ik heb lekker de films The Blind Side, Intouchables en Safe Haven achter elkaar gekeken haha. Toen op maandag gingen we richting Hamilton en verbleven we bij Rachael's broer in huis voor het laatste nachtje. Inmiddels had ik via Au Pair Link allerlei informatie gehad over hoe het bij hun ging, wie weet ging er toch nog wat gebeuren. Want morgen zou ik toch al bij hun weg gaan. Raar idee eigenlijk. Nouja op maandag terug richting Auckland. Ik bleef nog bij ze eten, toen afscheid genomen, Charlize vond het echt niet leuk dat ik zei dat ik niet meer terug kwam. Maar toch begreep ze het niet helemaal, want ze zei je bent wel op m'n kinderfeestje toch? En nouja daar ben ik dus niet.
Na het eten heeft Andy me bij Janina gebracht. Echt wat ben ik haar dankbaar dat ik daar kon verblijven. Snel m'n spulletjes in m'n tijdelijke kamertje gezet en optijd gaan slapen. Ik was doodop. De volgende ochtend ben ik met Janina haar ochtenroutine meegeweest met de kids op school en kindy af te leveren. 's Middags ben ik naar de stad gegaan want ik had een interview bij Au Pair Link geplant. Het interview ging echt super en hopelijk kwam er nu wat beweging in. Want ik begon echt onwijs te stressen en had echt geen idee wat ik allemaal moest. 's Avonds had ik een workshop bij Dream Au Pair wat best wel grappig was. Ik heb daar even met een medewerkster van Dream Au Pair gepraat en uitgelegd waarom ik nogal gestrest was en dat ik nog steeds niks te horen had gekregen van hun qua gezinnen. Gelukkig zou zij er even achteraan gaan en begreep ze me compleet.

Donderdagochtend ben ik met Janina meegeweest naar de playgroup voor Leo (haar jongste hostkindje) Toen heb ik ook met Dream Au Pair gebeld. Ze zeiden dat ze niet begrepen waarom ik gister had aangegeven dat ik graag wat meer zou willen horen van hun. Want ze deden alles al wat ze voor me konden, zeiden ze. Hier zie je dus onwijze cultuurverschillen. Ik ben namelijk iemand die niet op haar mondje gevallen is en gewoon zegt wat ze denkt. En in Nederland is dat normaal. Maar hier in Nieuw-Zeeland is dat dus echt not done. Je hoort geen kritiek te geven. Nouja dat heb ik in ieder geval ook weer geleerd haha, oeps. Mja ze hadden nu wel door dat ik in ieder geval echt heel graag een gezin wilde vinden.
Inmiddels was m'n stress dat ik geen familie meer ging vinden steeds minder gelukkig. Ik heb namelijk op donderdag al met een gezin geskyped uit Rotorua. Het klonk echt als een onwijs leuke familie en zeker een goede optie voor mij. Het enige is dat Rotorua niet echt een hele grote stad is, waar veel te beleven is. Op vrijdagochtend had ik met een andere Nederlandse au pair afgesproken die vlakbij Janina woont en ik had haar al via Facebook voordat ik naar Nieuw-Zeeland ging gesproken dus het was onwijs leuk om Jacintha eindelijk in het echt te zien! Ook vandaag heb ik zeker weer wat geleerd van cultuurverschillen, want in Nederland kom je optijd als je een afspraak maakt en hou je je aan die afspraak. Ik had namelijk met wat duitse au pairs in het centrum afgesproken om 's avonds wat leuks te gaan doen even buiten het centrum. Maar hun hadden hun plannen alvast gewijzigd zonder het door te geven aan mij, heel fijn haha. Nouja eenmaal bij de nachtmarkt waar we heen zouden gaan, zouden hun ook zijn. Maar ze waren 45 min te laat. Opzich heb ik best veel geduld, maar ik had het nu toch echt even gehad. Eerst mij 2uur in het centrum laten rondwandelen en dan nog 45min te laat komen. Het was gewoon echt even alles bij elkaar. Het waren 7 duitse au pairs. Ik was de enige niet duitse, dus ze spraken alleen maar duits Ik had het allemaal gewoon even gehad. Iedereen vroeg aan me wat ik nu ging doen als ik geen gezin kon vinden blah blah. En ik had daar totaal geen zin meer in. Hoewel de nachtmarkt echt wel leuk was. Ik kon er gewoon even niet meer van genieten. Want ik wist niet wat ik ging doen als ik geen gezin had?!! dus al die vragen er naar maakte het nou niet bepaald fijner. Zaterdagavond ben ik naar een bbq gegaan met 6 duitse au pairs. Een paar dezelfde van gister. Gelukkig voelde ik me vandaag al een stuk beter. We bleven daar ook slapen. Opzich was het erg gezellig! Het was in ieder geval erg goed voor m'n duits haha. Want ik was weer de enige Nederlandse (het stikt hier van de duitsers haha). Ik kon er alleen niet helemaal van genieten. Ik had tegen Janina gezegd dat ik namelijk volgend weekend weg zou gaan. Ik wilde hun niet langer in de weg zitten. Dit betekende alleen wel dat ik nog maar 5 daagjes had om te verzinnen wat ik ging doen.
Toen we op zondag terug kwamen bij Janina haar huis had ik best wel goed nieuws. Er waren namelijk 5 gezinnen erg geïnteresseerd in me. Dit maakte het nou niet bepaald makkelijker hahah. Die avond nog heb ik geskyped met een gezin in Auckland. Die ik later deze week waarschijnlijk zou gaan ontmoeten. Over de andere gezinnen was ik nog niet super enthousiast alleen het gezin in Rotorua stond nog steeds wel hoog op m'n lijstje. Ondertussen ook nog een cadeautje voor pap online besteld en fingers crossed dat hij optijd aan zou komen. Op maandag heb ik met wat gezinnen contact gehad, heb ik geskyped met pap en mam, want echt ik wist het nu allemaal echt niet meer. De ene week maak je je druk over dat je niets hebt en nu moest ik kiezen uit verschillende gezinnen. 's Avonds ben ik meegeweeest naar de sportschool met Janina en ik weet zeker dat ik daar ook een abonnement ga nemen want sporten is echt ff heerlijk na een drukke dag. Op dinsdag heb ik weer met Jacintha afgesproken en hebben we wat geluncht. Daarna heb ik 's middags het gezin in Auckland ontmoet. Het was opzich heel gezellig, maar ik had al wel gauw voor mezelf besloten dat dit niet was wat ik wou. De kinderen waren al best wel wat ouder en het klikte gewoon niet helemaal.

Op woensdag was het dan eindelijk zover pap's verjaardag en jaahoor m'n cadeautje was optijd!! Ik had een koffiemok besteld met foto's van ons erop en deze tekst eronder: My dad, My hero. Woensdag middag heb ik een gezin ontmoet waar ik a.s. Vrijdag zou gaan oppassen. Ook kreeg ik eindelijk weer een telefoontje van Dream Au Pair dat ook hun een gezin hadden gevonden voor me. (alle andere kwamen bij Au Pair Link vandaan; de agency waar ik zelf naar opzoek was gegaan). Dat gezin die Dream Au Pair had gestuurd woonde 5min weg van Janina dus ik had ze gauw gemailt en ik zou ze de volgende avond gaan ontmoeten. 's Avonds had ik weer met Sam afgesproken een jongen uit China die ik in de eerste week in NZ ontmoet had in m'n hostel. We gingen wat drinken in Takapuna. Daar kwam ik toch tot een ontdekking haha. Hij heeft gewoon al twee kids een meisje van 4 en een jongen van 2 haha, hij schaamde zich er een beetje voor, maar ik was meer in shock haha. Op donderdag zelf heb ik niet heel veel gedaan. Gewoon het huis van Janina schoongemaakt en opgeruimd als verrassing, heeft zij ook weer minder te doen. In de middag heb ik al m'n tijd gespendeerd aan het maken van een filmpje voor m'n lieve vriendinntetje Thirza haar verjaardag, als jullie hem willen zien hij staat op haar fb (Thirza Beemsterboer). Nou 's avonds heb ik dan het gezin ontmoet. Het was een onwijs aardige familie. Twee kindjes; Aurelia (3,5) en Cohen (5). We hebben een onwijs goed gesprek gehad over alles. Het enige wat ik wel moeilijk vond is dat ze geen koolhydraten eten met het avondeten en nja aangezien als ik voor hun zou kiezen ik het avondeten moet maken het wel een opgave voor mij zou worden. Toen terug bij Janina even goed alles besproken, nog met m'n ouders erover geskyped. Gaan slapen en toen ik wakker werd wist ik eigenlijk al wel wat ik wou.
Ik heb dan ook voor hun gekozen! Ik ben er erg blij mee. Ik kon al meteen bij hun thuis komen vanaf wanneer ik zou willen. Wat natuurlijk wel is wat ik nodig had. Op vrijdagavond moest ik oppassen. Janina haar hostparents zouden een sleutel voor me neerleggen. Nou die waren ze dus compleet vergeten.. Heel fijn. Dus ik een paar keer aangebeld. De hele tuin doorzocht waar de sleutel mogelijk zou kunnen liggen, maar nope niks gevonden. Gelukkig had het gezin waar ik moest oppassen nog een extra kamer en toen ben ik daar maar blijven slapen. Maar echt hoor wat een avontuur weer. Ik voelde me wel een beetje hulpeloos zo om 1uur 's nachts voor een dichte deur. Ik had wel m'n wekker gezet want het was mam haar verjaardag dus gingen we skypen en toen heb ik ook opa, oma en m'n 'bonusopa' (Jan) gezien. Toen snel alles weer in m'n tas gegooid en gelukkig kon ik nu het huis van Janina in. Ik heb de bus gepakt richting Takapuna en ben daar even gaan winkelen. Heb wat dingetjes gekocht voor Janina en haar hostfamily om hun te bedanken. En ja ik moest er ook aan geloven.. Ik heb ook maar leggings gekocht. Iedereen hier loopt in leggings en nouja aangezien niemand mij hier kent boeit het me ook eigenlijk helemaal geen reet haha. 's Morgens is het heerlijk als je de kids naar school moet wandelen en net je bed uitkomt om lekker in een legging te lopen. Ik zou eigenlijk bij Esther slapen, maar dat ging helaas niet door dus nu ging ik op zaterdag al naar m'n nieuwe familie. Aurelia had een ongeluk gehad en Fiona (m'n hostmom) was met haar naar het ziekenhuis. Dus Dean (m'n hostdad) en Cohen kwamen me ophalen.
Poeh, daar zat ik dan. In m'n eigen kamertje alles uit te pakken en een plekje te geven. Dit was het dan. Het moment waar ik naar uit had gekeken, eindelijk m'n eigen plekje hebben. En nu was het zover, en ik vond het alleen maar klote. Ik vond het helemaal niet fijn. Ik vond het zelfs echt onwijs moeilijk. Het idee dat ik hier tot mei blijf, het voelde totaal niet als m'n eigen kamer en ik had gewoon geen idee wat me eigenlijk allemaal te wachten stond. Ik begon weer te twijfelen; heb ik wel de goede keuze gemaakt? Wat nou als ik voor dat gezin had gekozen? Ga ik hiermee het meeste uit al m'n ervaring hier halen? Nou voor de meeste die mij goed kennen weten jullie dat ik altijd veel te veel over alles nadenk. En dit was weer echt zo'n dag dat ik mezelf weer helemaal gek maakte. Ik praatte mezelf alleen maar de put in. Gelukkig snapte m'n hostmom me compleet en ze zag dan ook dat ik het heel moeilijk had. En ze zei dan ook meteen van, ik snap dat het moeilijk is, maar geniet er gewoon van dat je nu eindelijk je eigen plekje hebt, dat je zekerheid hebt en wij gaan je echt niet eerder wegsturen, maak je maar geen zorgen. Dit was echt even wat ik nodig had.
Op zondag heb ik eerst even hardgelopen en daarna had ik in het centrum afgesproken met wat andere au pairs om naar de Santa Parade te gaan, wat echt onwijs leuk was om te zien. Heel veel reclame natuurlijk, maar wel onwijs grappig hoe groots het werd aangepakt. En toch ook wel weer raar hoor. Het zonnetje scheen, het was super warm en iedereen wenste je al een vrolijk kerstfeest. Er kwamen wagens voorbij met nepsneeuw erop, en liedjes als; I'm dreaming of a white christmas, nou dan kan je volgens mij wel even blijven dromen hierzo haha. Door de parade waren de bustijden veranderd en de routes ook. Kortom 1 grote chaos. Nouja ik en uiteindelijk thuisgekomen en ben lekker optijd naar bed gegaan.
Op maandag begon het dan echt. Ik had Aurelia de hele ochtend en we hebben dan ook van alles gedaan, ze vond het helemaal geweldig. Aurelia vond hun vorige au pair helemaal niets (die moest weg omdat ze had gelogen op het formulier dat ze niet rookte, maar dat wel deed), maar ze vind mij helemaal geweldig en dat is echt heel leuk om te zien. Aurelia heeft wel een beetje een spraakgebrek en gaat daarom iedere maandag middag naar een logopedist. Mijn taakjes op maandagmiddag zijn het hele huis stofzuigen, en alles gewoon schoonmaken. En daarna ben ik vrij.

Ik hoef dan ook alleen van dinsdag tot vrijdag te koken. Fiona heeft me op dinsdag ook nog even geholpen met hoe ik overal moet komen en hoe hun het doen. Ik was zelf totaal niet lekker vandaag en voelde me echt vreselijk ik begon weer aan alles te twijfelen. Om mezelf op te peppen ben ik na het skypen gewoon even naar buiten gegaan en heb dan ook wat boodschapjes gedaan voor het avondeten. Fiona kwam me oppikken om te laten zien waar Aurelia haar kindy is en daarna heb ik de kids tot 5.30 dus hebben we tekeningen en een dear santa letter gemaakt, wat ze helemaal leuk vonden haha. Ook heb ik ze geprobeerd uit te leggen wat Sinterklaas was. Na half zes is Fiona thuis en moet ik het avondeten maken. En daarna heb ik verder de hele avond vrij. 's Avonds heb ik dan ook even de auto gepakt en ben bij m'n neefie op bezoek gegaan. Hij heeft me een beetje z'n werk en alles laten zien en we zijn even naar het strand gereden. Was erg gezellig om hem weer eventjes te zien!

Op woensdag heb ik Cohen naar school gewandeld, z'n school is redelijk dichtbij dus vandaar dat z'n moeder wil dat ik met hem loop naar school, wat overigens ook erg goed is voor mij haha. Even wakker worden. Ik moet namelijk beginnen om 8uur met Cohen's lunchbox etc klaarmaken en dan om 8.15 gaan we richting school lopen. Mijn alarm gaat meestal kwart voor 8. ik trek even snel wat aan drink een glas water en ga naar boven. En dan beging m'n dagje. Nadat ik Cohen naar school heb gebracht ben ik rond kwart over 9 terug en dan ga ik zelf ontbijten, het huis schoonmaken en daarna heb ik vrij tot 2uur. Op woensdag heb ik lekker de auto gepakt en ben foto's gaan printen voor in m'n kamer, wat echt eeuwen duurde want de technologie hier is echt drie keer niets. De avond van tevoren had ik ook al allemaal quotes op blaadjes geschreven die ik m'n kamer kan hangen dus beetje bij beetje word het meer mijn kamer. Ook heb ik een zwart dekbed overtrek gekocht en een roze fleecekleed om het meer m'n eigen te maken. 's middags na het oppikken van de kids gingen we pepernoten bakken. Ze vonden het helemaal geweldig en waren super trots op hun koekjes. Na het eten heb ik echt een heel fijn gesprek van ruim 1,5uur gehad met Fiona over van alles en nog wat. Dit was echt even heel fijn. Ze vertelde dat ze zo onwijs blij met me was, nu al. En dat ze het super vind om te zien dat de kids me onwijs leuk vinden. Ik word namelijk iedere ochtend heel leuk wakker, want op het moment dat ik in de keuken kom krijg ik meteen een hele dikke knuffel van Aurelia ; I love you Romy!! en haar spraakgebrek maakt het alleen nog maar schattiger haha.
Op donderdag ging het eigenlijk hetzelfde, ik ben alleen iets langer op school gebleven bij een coffeegroup van moeders van kinderen op school en heb zo wat moeder leren kennen. Daarna heb ik met Jacintha afgesproken en zijn we even wezen winkelen en voor ik het wist moest ik alweer de kids ophalen. Ik vroeg toen ook of ze een leuke dag hadden gehad, maar Aurelia antwoorde dit: No I didn't had a nice day because I missed you Romy. Aahw echt te lief vond ik dat haha. Daarna doorgereden naar Fiona's werk en haar opgepikt, want de kids moesten naar de kapper. Thuis heb ik samen met de kids nog wat dingetjes voor sinterklaas gedaan. Beide gingen in een sinterklaas kleurboek kleuren die mam had opgestuurd, ik ben begonnen aan het maken van vingerpoppetjes van sinterklaas en toen kon ik alweer koken. 's Avonds had ik afgesproken met twee ander au pairs. Hun kwamen me ophalen en dan gingen we naar Birkenhead wat daar zouden nog meer au pairs uiteten gaan, ik bleef dan alleen voor een drankje. Maar het was erg gezellig ik weet zeker dat ik een van de duitse au pairs zeker vaker ga zien, want we konden het onwijs goed vinden met elkaar!

Vanmorgen Cohen weer op school afgeleverd. Mijn hostfamily gaat dit weekend een weekendje weg naar Wellington, dus ik heb lekker het huis en de auto voor mij alleen het gehele weekend. Ik heb alweer van alles geplant dit weekend en ook zeker in de sfeer van Sinterklaas, want hoewel ik in Nieuw-Zeeland zit, dat slaan we natuurlijk niet over. Maar ik beloof jullie dat ik m'n blog vaker bij zal gaan houden nu. Ik zal nu een dagelijkse routine krijgen en dus ook vaker tijd hebben om wat te posten.

Ook nog even interessant misschien. Ik heb gewoon de hele beneden verdieping voor mezelf. Een heerlijk grote douche, grote slaapkamer, enorme kast en een lounge, waar ook een kitchenette is met magnetron, waterkoker etc. Dus super fijn. Ik woon nu in Milford, dat is de nortshore van Auckland en ik heb het strand op 5min lopen. Het huis is wel echt een typisch kiwi huis zegmaar, totaal niet modern, maar dat maakt deze ervaring alleen maar leuker.
Ook heb ik nog even een heeeeel erg goed nieuwtje! Ik heb twee weekjes vrij gekregen in februari dus m'n ouders komen toch nog deze kant op! Waar ik echt heel blij mee ben!!!

Ojaa met kerst ga ik met het gezin mee en zal ik in Rotorua en Taupo zijn. Dus ga ik dat ook weer zien! Ik voel me na 1 week al zo veel beter in het gezin en weet zeker zo lang ik lekker m'n eigen ding buiten werktijden blijf doen ik het hier helemaal super ga hebben. M'n kamer moet wel nog even meer “mijn” kamer worden, dus kaartjes zijn van harte welkom! (m'n nieuwe adres heb ik op fb gepost)
Ik heb het erg moeilijk met het bedenken van avondeten zonder aardappels, pasta's, brood etc. Dus als jullie nog goede ideëen hebben of lekkere recepten laat het me alsjeblieft weten!!

Excuses dat m'n blog weer zo lang is geworden haha, maar na een maand niets schrijven is het toch echt wel weer even nodig iedereen op de hoogte stellen van alles hier. Bij mij is het inmiddels al vijf december, Sinterklaas dus. Ik ga zometeen de sinterklaas vingerpoppetjes afmaken, ik heb nog wat pepernootjes en gevulde speculaas en ga straks m'n rijm lezen die mam opgestuurd heeft. Voor vanavond staat een gezellig avondje voor de boeg; uiteten bij een nederlands restaurant en daarna dobellen met een groepje meiden. Maar daar vertel ik in m'n volgende blog allemaal wel over.


Een hele dikke zoen uit het oh zo zonnige Nieuw-Zeeland!
(want ja zelfs ik ben al een beetje verbrand hoor, ik zal aan jullie denken daar in het koude Nederland)

Liedje om te luisteren: The Script – If you could see me now

P.S. Aarzel niet om een reactie te plaatsen, vind het alleen maar leuk!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten